جهش ژنوم انسان در ۲ میلیون سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد!

مجله تفریحی سرگرمی دخترونه

سر راجر پنروز فیزیکدان بزرگ انگلیسی اظهار داشت که مغز انسان پیچیده تر از کهکشان راه شیری است. چرا ما تنها گونه ای هستیم که برای دستیابی به توانایی اختراع رادیو، کاوش اعماق کیهان با تلسکوپ فضایی هابل یا کشف امواج گرانشی حاصل از برخورد سیاهچاله ها در کهکشانی دور دست تکامل یافته ایم؟

مغز سوم انسان,قشر مغز

جهش ژنوم انسان در ۲ میلیون سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد

در طول فرگشت، ژنوم انسان دستخوش تغییرات اساسی شده است که مبنای توسعه ناحیه ویژه ای از مغز به نام نوقِشر یا نئوکورتکس (neocortex)– لایه نازک و خاکستری و بیرونی مغز سر- به حساب می آید. این ناحیه مسؤلیت عملکردهای شناختی نظیر گفتار و تفکر را بر عهده دارد. ویلاند هاتنر از موسسه ماکس پلانک اینطور می گوید: « این تغییر در مقیاس ژنومی کوچک بنظر می رسد اما پیامدهای فرگشتی و کارکردی آن حائز اهمیت فراوانی می باشد، یک جانشینی ساده که تکامل اندازه مغز را در پی داشته و زمینه ساز خاص شدن انسان ها گردیده است.»

نو قشر مغز واژه ای لاتین به نام “پوستۀ جدید”، مغز سوم انسان به لحاظ فرگشت محسوب می شود که قضاوت و دیدگاه های ما را نسبت به خوب و بد ممکن می سازد. خلاقیت و نوآوری و حس ما نسبت به خودمان نیز ریشه‌ در این ناحیه از مغز دارند. به نوشته ی کارل سیگن در مستند کیهان، نو قشر مغز جایی است که در آن ماده به آگاهی تبدیل می شود. این ناحیه بیش از دو سوم جرم مغز ما را به خودش اختصاص می دهد. قدرت شهودگری، درون یابی و تحلیل انتقادی به کمک نو قشر مغز صورت می گیرد. قابلیت خواندن و نوشتن، برخورداری از ایده ها و نوآوری ها، آهنگسازی یا انجام محاسبات ریاضی به این ناحیه از مغز مربوط می شوند. همین باعث تمایز انسان با سایر موجودات می گردد. پیشرفت و تمدن محصول قشر مخ (پوسته مغزی) است.

هاتنر، مدیر و رهبر گروه موسسه تحقیقاتی سلولی، مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک به همراه تیمش به تازگی نشان دادند که ژن ARGHAP11B نقش کلیدی در تنظیم و تعدیل اندازه مغز دارد. سوانت پابو از موسسه انسان شناسی فرگشتی ماکس پلانک لایپزیک نشان داد که این ژن فقط در انسان ها و نزدیک ترین خویشاوندان ما یعنی نئاندرتال ها و انسان های دنیسووا یافت می شود، اما نه در شامپانزه ها. علاوه براین، ژن ARHGAP11B باعث افزایش تعداد مشخصی از سلول های بنیادی مغز به نام نمونه‌های پایه می شوند که در انبساط نو قشر مغز موثر اند.

جهش ژنوم انسان,ژنوم انسان

در اثر رونوشت برداری نسبی ژن ویژه انسان منجر به نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان ها مصادف شد

ژن ویژه انسان ARHGAP11B در اثر رونوشت برداری نسبی از ژن ARHGAP11A در حدود پنج میلیون سال پیش پدید آمد که این رویداد با فرگشت منجر به نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان های امروزی مصادف بود. بعدها شامپانزه ها در ادامه ی فرگشت ظهور یافتند. با این حال، جهش بزرگ در انبساط نو قشر مغز بعدها آغاز شد، یعنی در حدود دو میلیون سال قبل. این موضوع باعث شگفتی پژوهشگران شده که ژن ARHGAP11B چگونه می تواند نقشی کلیدی در افزایش اندازه نو قشر مغز ایفا کند.

ویژگی های بسیاری را به ARHGAP11B نسبت می دهند که منحصربفرد شدن آن را در پی دارد. این ژن نه تنها مختص انسان است، بلکه پروتئین رمزگذاری شده توسط این ژن حاوی زنجیره ای از ۴۷ آمینو اسید میباشد که فقط در انسان یافت می شود. نبود ۵۵ نوکلئوتید در RNA پیام رسان ARHGAP11B دلیل ویژگی منحصر بفرد فوق می باشد. ویلاند هاتنر و مارتا فلوریو، دانشجوی مقطع دکتری در گروه هاتنر ابتدا به این فکر افتادند که نبود این ۵۵ نوکلئوتید به زمانی بر می گردد که ژن ARHGAP11B از طریق رونوشت ژنی در حدود پنج میلیون سال پیش به وجود آمد.

این اتفاق اختلاف نظراتی را در پی داشته است. اما محققان بطرز شگفت انگیزی دریافتند که تعداد ۵۵ نوکلئوتید در دی ان ای ARHGAP11B وجود دارد و تنها زمانی شاهد از بین رفتن این تعداد هستیم که RNA پیام رسان ARHGAP11B تولید شود. جانشینی C به جای G در ژن ARHGAP12B عاملی محرک برای وقوع آن محسوب می شود. با توجه به این که ژنوم انسان از بیش از سه میلیارد جفت باز تشکیل یافته است، تولید RNA در این مورد تغییر ناچیزی به شمار می‌رود.

جهش تک نقطه ای, پیدایش زمان و فضا

جهش تک نقطه ای را می توان یافته ای قابل توجه به شمار آورد

با وجود این، پیامدها اصلا ناچیز و قابل اغماض نیستند. همین جهش به حذف ۵۵ نوکلئوتید از RNA پیام رسان ARHGAP11B ختم می شود و سرانجام، ۴۷ آمینو اسید در پروتئین ARHGAP11B شکل می گیرد که مختص انسان است. با این شرایط، بر فراوانی نمونه‌های بازی افزوده خواهد شد. جانشینی باز C به جای G در ARHGAP11B احتمالا بسیار دیرتر از زمانی رخ داد که این ژن در حدود پنج میلیون سال پیش شکل گرفت. محققان در درصدد مطالعه اهمیت جانشینی بازی به لحاظ کارکرد پروتئین ARHGAP11B بر آمدند. آنان در نهایت نسخه اجدادی ژن ARHGAP11B را بدون جانشینی حتی یک جفت باز، بازسازی کردند؛ همچنانکه ژن فوق در حدود پنج میلی ون سال پیش ایجاد شد. در صورت بیان این ژن در موش ها، پروتئین اجدادی ARHGAP11B به افزایش تعداد نمونه های بازی ختم نشد.

جهش تک نقطه ای را که زمینه ساز انبساط نو قشر مغز شده باشد را می توان یافته ای قابل توجه به شمار آورد. جهش های نقطه‌ای رویدادی نادر نیستند، اما در مورد ARHGAP11B می توان به این نکته اشاره کرد که مزایای آن بر فرگشت انسان تاثیر نهاده است. ریچـارد داوکـیـنز، زیست شناس فرگشتی مشهور دانشگاه آکسفورد با بررسی موشکافانه ظهور حیات در زمین و فرآیند فرگشتی اینطور می نگارد: جهان می توانست به سادگی عاری از حیات و موجودات زنده باقی بماند، مثل گرد و غبار پراکنده انفجار کیهانی که باعث پیدایش زمان و فضا گردید. اینکه حیات از هیچ تکامل یافت، حدود ۱۰ میلیارد سال بعد از شکل گیری جهان از عدم، موضوعی سرگیجه آور است و به زبان آوردن کلماتی برای توصیف آن از دیدگاه من دیوانگی است. و البته این پایان کار نیست. نه تنها فرگشت به وقوع پیوست بلکه موجوداتی را هم با خود آورد که از قابلیت درک فرآیند های وقوع آن برخوردارند.

منبع:  bigbangpage.com- dailygalaxy.com

مجلهتفریحیسرگرمیدخترونه

۲۰۲ دیدگاه
  1. Antonia 1 ماه قبل

bookmarked!!, I like your website!

2. Dexter 1 ماه قبل

Thanks in support of sharing such a fastidious thought, post is nice, thats why i have read it fully

3. Emmett 1 ماه قبل

Hi there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading through your posts.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that go over
    the same topics? Thanks!

4. bit.ly 1 ماه قبل

Fuel fireplace additionally retains working in power outages.

5. tinyurl.com 1 ماه قبل

Hello! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok.
    I’m definitely enjoying your blog and look forward
    to new updates.

6. Andrew Charles Jenner 1 ماه قبل

If some one needs to be updated with most recent technologies after
    that he must be visit this web site and be up to date every day.

7. Eloy 1 ماه قبل

I am really loving the theme/design of your site. Do you ever run into
    any internet browser compatibility issues? A handful of my blog audience have complained about my site not working correctly in Explorer but looks
    great in Chrome. Do you have any suggestions to help fix this problem?

8. Renato Franchi 1 ماه قبل

I visited several web sites except the audio feature for audio songs current
    at this web page is really wonderful.

9. Sara 1 ماه قبل

What i do not realize is in truth how you are no longer actually a lot more neatly-preferred than you may be
    now. You are so intelligent. You know therefore considerably relating to this subject, produced me in my opinion believe it from a lot of
    varied angles. Its like men and women aren’t involved unless it’s
    something to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding.
    All the time handle it up!

10. tinyurl.com 1 ماه قبل

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any
    widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite
    some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.

Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and
    I look forward to your new updates.

11. tinyurl.com 1 ماه قبل

Great post. I used to be checking constantly this weblog and
    I am inspired! Very useful information specially the closing phase 🙂 I
    deal with such info much. I was looking for this certain information for
    a very lengthy time. Thanks and good luck.

12. Wanda 1 ماه قبل

Post writing is also a excitement, if you be familiar with afterward you can write if not it is complicated to write.

13. http://tinyurl.com/y3kbno3t 1 ماه قبل

I really like reading through an article that can make people think.
    Also, thanks for permitting me to comment!

14. Luiz Gastão Bittencourt 1 ماه قبل

You’ve made some decent points there. I looked on the web for
    additional information about the issue and found
    most people will go along with your views on this website.

15. Mário Pagnozzi Júnior 1 ماه قبل

First off I would like to say wonderful blog! I had a quick question which
    I’d like to ask if you don’t mind. I was curious to know how you center
    yourself and clear your head before writing. I have had a hard time clearing my thoughts
    in getting my ideas out there. I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to
    ۱۵ minutes are wasted simply just trying to figure out how to begin. Any ideas or tips?
    Kudos!

16. Latanya 1 ماه قبل

I needed to thank you for this excellent read!! I certainly enjoyed
    every bit of it. I have you book marked to check out new stuff you post…

17. http://tinyurl.com 1 ماه قبل

This post will help the internet visitors for setting up
    new blog or even a weblog from start to end.

18. reputação online 1 ماه قبل

great put up, very informative. I ponder why the other specialists of this sector don’t notice this.

You should continue your writing. I am confident,
    you’ve a great readers’ base already!

19. Erlinda 1 ماه قبل

Think about investments that supply instant annuities.

20. Young 1 ماه قبل

Now it is time to choose your particular investments.

21. Tisha 1 ماه قبل

Asking questions are in fact good thing if you are
    not understanding something totally, however this paragraph provides good understanding yet.

22. Jerrod 1 ماه قبل

Traders do pay direct and oblique prices.

23. Kerry 1 ماه قبل

Appreciate this post. Let me try it out.

24. tinyurl.com 1 ماه قبل

Good replies in return of this question with real arguments and
    explaining everything concerning that.

25. Susanne 1 ماه قبل

Hello! I’ve been reading your website for a long time now
    and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from
    Houston Texas! Just wanted to mention keep up the good work!

26. Rodger 1 ماه قبل

Hey there! Quick question that’s entirely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my iphone4.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this
    issue. If you have any suggestions, please share.

Cheers!

27. http://tinyurl.com 1 ماه قبل

Wonderful article! That is the kind of info that are supposed to
    be shared across the internet. Shame on the search engines for now not positioning this submit upper!
    Come on over and talk over with my website . Thanks
    =)

28. Audry 1 ماه قبل

Monetary advisors enterprise is individuals business.

29. Dario 1 ماه قبل

These are actually enormous ideas in regarding blogging.
    You have touched some fastidious things here. Any
    way keep up wrinting.

30. Gabrielle 1 ماه قبل

Schwab Intelligent Portfolios invests in Schwab ETFs.

31. Jerome 1 ماه قبل

Schwab Intelligent Portfolios invests in Schwab ETFs.

32. Cherie 1 ماه قبل

All varieties of investments come with sure risks.

33. Kristofer 1 ماه قبل

I’ve read a few excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.

I wonder how so much effort you set to create this sort of magnificent informative
    website.

34. tinyurl.com 1 ماه قبل

Informative article, totally what I wanted to find.

35. http://tinyurl.com/y4zmuotz 1 ماه قبل

Hello! I simply wish to give you a big thumbs up
    for your excellent info you’ve got right here on this post.

I will be coming back to your site for more soon.

36. Oren 1 ماه قبل

This is true for funding advice as effectively.

37. Uta 1 ماه قبل

I was recommended this blog by means of my cousin. I am no longer certain whether or not this publish is
    written through him as no one else understand such special approximately my problem.
    You’re wonderful! Thank you!

38. Cristina 1 ماه قبل

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
    as though you relied on the video to make your point.
    You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something enlightening to read?

39. Alexis 1 ماه قبل

If some one wants to be updated with latest technologies after that he must be go to
    see this web site and be up to date all the time.

40. Gabrielle 1 ماه قبل

This website truly has all of the info I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

41. http://tinyurl.com 1 ماه قبل

Hi there just wanted to give you a quick heads up and
    let you know a few of the images aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried
    it in two different web browsers and both show the same outcome.

42. http://tinyurl.com/y2ucfhhk 1 ماه قبل

Hmm it seems like your website ate my first comment (it
    was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what
    I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as
    well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing.
    Do you have any recommendations for newbie blog writers?

I’d genuinely appreciate it.

43. Andrew Charles Jenner 1 ماه قبل

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and
    also the rest of the site is really good.

44. http://tinyurl.com/y3pxn23p 1 ماه قبل

Nice post. I was checking continuously this weblog
    and I am impressed! Extremely useful info specially the remaining part :
    ) I care for such information much. I used
    to be seeking this certain information for a long time. Thank you and good luck.

45. http://tinyurl.com/ 1 ماه قبل

Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your site,
    how can i subscribe for a blog site? The account aided me a acceptable deal.

I had been a little bit acquainted of this your broadcast
    provided bright clear concept

46. tinyurl.com 1 ماه قبل

Please let me know if you’re looking for
    a article writer for your site. You have some really great
    articles and I believe I would be a good asset. If you
    ever want to take some of the load off, I’d really like to write some articles for your blog in exchange for a link back to
    mine. Please blast me an e-mail if interested. Many thanks!

47. http://tinyurl.com 1 ماه قبل

This site certainly has all of the information and facts I wanted about this subject and
    didn’t know who to ask.

48. tinyurl.com 1 ماه قبل

hello!,I really like your writing very a lot! proportion we communicate more about your
    article on AOL? I need an expert on this area to solve my problem.
    Maybe that is you! Looking forward to look you.

49. http://tinyurl.com/yysrhpmp 1 ماه قبل

It’s an remarkable article for all the online visitors; they will obtain advantage from it I am sure.

50. Frieda 1 ماه قبل

I am not sure where you are getting your info, but good topic.

I needs to spend some time learning much more
    or understanding more. Thanks for excellent information I
    was looking for this info for my mission.

51. Sabrina 1 ماه قبل

Yes! Finally someone writes about ig.

52. Fernanda Tórtima 1 ماه قبل

This is really interesting, You’re a very skilled blogger.

I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your great
    post. Also, I’ve shared your web site in my social networks!

53. tinyurl.com 1 ماه قبل

Hi there this is kind of of off topic but I was wanting to know if
    blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I’m starting a blog soon but have no coding know-how
    so I wanted to get guidance from someone with experience.
    Any help would be greatly appreciated!

54. Ernestina 1 ماه قبل

If you are going for best contents like myself, simply pay a visit this
    web site daily since it presents feature contents, thanks

55. Wilbur 1 ماه قبل

It’s not my first time to visit this website, i am browsing this web site dailly and get
    good information from here every day.

56. http://tinyurl.com/yydt9neo 1 ماه قبل

Its not my first time to go to see this web page, i am visiting this site dailly and obtain good facts from here every day.

57. http://tinyurl.com 4 هفته قبل

My brother recommended I may like this web site.
    He used to be entirely right. This put up truly made my day.
    You can not imagine just how so much time I had spent for this information! Thanks!

58. Merry 4 هفته قبل

Wonderful items from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just
    extremely great. I really like what you’ve bought here, really like what you are
    saying and the way in which by which you assert
    it. You are making it entertaining and you still take care
    of to stay it wise. I can not wait to read far more from you.
    This is really a terrific website.

59. tinyurl.com 4 هفته قبل

This piece of writing gives clear idea in favor of
    the new people of blogging, that genuinely how to do blogging and site-building.

60. Annett 4 هفته قبل

Amazing issues here. I’m very happy to see your post. Thank you a
    lot and I’m taking a look ahead to contact you. Will
    you please drop me a e-mail?

61. http://tinyurl.com/y5c6wbb4 4 هفته قبل

I just could not go away your web site prior to suggesting that I really loved
    the usual information an individual supply
    to your visitors? Is gonna be again ceaselessly in order to inspect new posts

62. tinyurl.com 4 هفته قبل

Thanks for your personal marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you can be a great author.I will ensure that I bookmark your blog and will eventually come back at
    some point. I want to encourage you to definitely continue your
    great posts, have a nice evening!

63. tinyurl.com 4 هفته قبل

certainly like your web site but you have to check the spelling on several of
    your posts. Many of them are rife with spelling problems
    and I in finding it very troublesome to tell the reality nevertheless I will definitely
    come back again.

64. tinyurl.com 4 هفته قبل

I believe everything said made a lot of sense. However, think on this,
    suppose you added a little content? I ain’t suggesting your content isn’t solid,
    but suppose you added something to possibly grab a person’s attention? I
    mean جهش ژنوم انسان در ۲ میلیون
    سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد! –
    دخترونه is kinda boring. You could look at Yahoo’s home page and note how they
    create news headlines to get people to open the links.
    You might try adding a video or a pic or two to grab readers interested about everything’ve got to
    say. In my opinion, it could make your posts a little bit more interesting.

65. tinyurl.com 4 هفته قبل

Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other websites?
    I have a blog centered on the same topics you discuss and would really
    like to have you share some stories/information.
    I know my subscribers would enjoy your work.
    If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.

66. http://tinyurl.com/y6ldjx7f 4 هفته قبل

Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, awesome blog!

67. http://tinyurl.com 3 هفته قبل

If some one wishes expert view about blogging and site-building
    then i propose him/her to pay a quick visit this web
    site, Keep up the good job.

68. http://tinyurl.com/y47tgkps 3 هفته قبل

Keep this going please, great job!

69. Walker 3 هفته قبل

I believe everything said made a lot of sense.
    However, think about this, what if you were to create a killer headline?
    I ain’t suggesting your information isn’t solid, however what if you added
    something to maybe grab folk’s attention? I mean جهش ژنوم انسان در
    ۲ میلیون سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد!
    – دخترونه is a little vanilla. You ought to peek at Yahoo’s home
    page and see how they create news titles to grab viewers interested.
    You might add a related video or a picture or two to
    grab people interested about what you’ve written. Just my opinion, it might
    make your website a little bit more interesting.

70. tinyurl.com 3 هفته قبل

This is a really good tip particularly to those new to the blogosphere.
    Short but very accurate information… Thank you for
    sharing this one. A must read article!

71. Brady 3 هفته قبل

Great goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just
    too great. I really like what you’ve acquired here, really like
    what you are stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take
    care of to keep it smart. I can’t wait to read far more from you.
    This is actually a great site.

72. tinyurl.com 3 هفته قبل

WOW just what I was looking for. Came here by searching for ig

73. Ila 3 هفته قبل

What’s up Dear, are you genuinely visiting this site on a regular basis, if so then you will without doubt obtain nice knowledge.

74. Mario Celso Lopes 3 هفته قبل

Great post. I am going through some of these issues as well..

75. Alycia 3 هفته قبل

If you are going for finest contents like myself, simply go to see this web site all the time because it
    offers feature contents, thanks

76. Erna 3 هفته قبل

Thanks for sharing your thoughts about ig. Regards

77. tinyurl.com 3 هفته قبل

Everyone loves what you guys are up too. This sort of clever work and reporting!
    Keep up the awesome works guys I’ve included you guys to
    my own blogroll.

78. http://tinyurl.com/ydye5t8r 3 هفته قبل

Terrific post but I was wanting to know if you could write a litte more on this subject?
    I’d be very thankful if you could elaborate a little
    bit more. Kudos!

79. Josette 3 هفته قبل

I was recommended this web site by my cousin. I’m not
    sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about
    my problem. You are amazing! Thanks!

80. Jeainsela 3 هفته قبل

Dog Amoxicillin Vomitting Antabuse Disulfiram Side Effects Cialis E Psicofarmaci buy generic cialis online Viagra From Canada Legitimate Viagra Frau Bericht

81. Rodrigo 3 هفته قبل

I have been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts in this sort of space
    . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this site.

Studying this info So i am happy to show that I
    have a very excellent uncanny feeling I came upon exactly what I needed.
    I most without a doubt will make sure to don?t fail to remember this website and give
    it a glance on a relentless basis.

82. Perry 3 هفته قبل

Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and
    wanted to mention that I have really loved surfing around your blog posts.
    In any case I will be subscribing for your rss feed and I’m hoping you write once more soon!

83. tinyurl.com 3 هفته قبل

Hi there, I found your blog by way of Google at the same time as looking for a
    comparable subject, your site came up, it seems to be great.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, simply was alert to your weblog thru Google, and located that it is really informative.
    I am going to be careful for brussels. I will appreciate for
    those who proceed this in future. Many other folks will likely be
    benefited from your writing. Cheers!

84. http://tinyurl.com/y4kvd6fo 3 هفته قبل

I read this post fully concerning the resemblance of newest and preceding technologies, it’s remarkable article.

85. http://tinyurl.com 3 هفته قبل

Do you mind if I quote a couple of your articles as long
    as I provide credit and sources back to your weblog?
    My blog site is in the exact same area of
    interest as yours and my users would definitely benefit from some
    of the information you present here. Please let me know if this alright with you.
    Thank you!

86. Mario de Oliveira 3 هفته قبل

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about,
    why waste your intelligence on just posting videos to your blog when you could
    be giving us something informative to read?

87. Eden 3 هفته قبل

This is a topic which is close to my heart… Many thanks!
    Exactly where are your contact details though?

88. Zack 3 هفته قبل

Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am going through difficulties with your RSS.
    I don’t understand the reason why I am unable to join it.
    Is there anyone else getting identical RSS issues? Anyone who knows the answer can you
    kindly respond? Thanks!!

89. Poppy 3 هفته قبل

Thanks for one’s marvelous posting! I really enjoyed reading it, you happen to be
    a great author.I will be sure to bookmark your blog
    and definitely will come back in the future. I want to encourage you to continue your
    great job, have a nice holiday weekend!

90. http://tinyurl.com/y3l7juq7 3 هفته قبل

Great post. I am experiencing a few of these issues as well..

91. Steve 3 هفته قبل

Paragraph writing is also a fun, if you be familiar with afterward you can write
    otherwise it is complicated to write.

92. https://tinyurl.com/ 3 هفته قبل

Very good information. Lucky me I found your blog by accident
    (stumbleupon). I have saved as a favorite for later!

93. Joseph 3 هفته قبل

Please let me know if you’re looking for a writer for your weblog.
    You have some really good posts and I feel I would
    be a good asset. If you ever want to take some of
    the load off, I’d love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an email if interested. Cheers!

94. Sol 3 هفته قبل

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this
    article and also the rest of the site is very good.

95. http://tinyurl.com/yxeb7cs9 3 هفته قبل

I quite like reading through an article that can make men and women think.
    Also, thank you for permitting me to comment!

96. http://tinyurl.com/y2m22p7l 2 هفته قبل

I just could not depart your web site prior to suggesting that
    I really loved the standard info an individual supply
    to your guests? Is gonna be back ceaselessly in order to investigate cross-check new posts

97. tinyurl.com 2 هفته قبل

Wow, incredible blog structure! How lengthy have
    you been running a blog for? you make running a blog glance easy.
    The total look of your website is excellent, let
    alone the content material!

98. http://tinyurl.com/y55ca3mo 2 هفته قبل

I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice,
    keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site
    to come back in the future. Many thanks

99. bit.ly 2 هفته قبل

Post writing is also a excitement, if you be familiar with afterward you can write if not it is complex to write.

100. Dollie 2 هفته قبل

whoah this weblog is magnificent i really like reading your
    articles. Keep up the good work! You already know, many persons are looking round for this info, you can help them
    greatly.

101. Tammie 2 هفته قبل

Thank you for sharing your info. I truly appreciate your
    efforts and I am waiting for your next write ups thanks once again.

102. Jani 2 هفته قبل

Hi to every one, it’s truly a pleasant for me to pay a quick visit
    this web site, it includes useful Information.

103. Alethea 2 هفته قبل

Hi mates, its great article about tutoringand
    completely defined, keep it up all the time.

104. tinyurl.com 2 هفته قبل

Thank you a lot for sharing this with all people you
    really recognize what you’re talking approximately! Bookmarked.
    Kindly additionally discuss with my web site =).

We can have a hyperlink exchange contract between us

105. tinyurl.com 2 هفته قبل

I’m curious to find out what blog system you are using?
    I’m having some minor security problems with my latest website and
    I would like to find something more safeguarded. Do you have any suggestions?

106. http://tinyurl.com/y4xwtt9a 2 هفته قبل

It’s very straightforward to find out any matter on web as compared to textbooks, as
    I found this article at this site.

107. tinyurl.com 2 هفته قبل

Hey! I could have sworn I’ve been to this site before but after reading through some of the post I realized it’s new to me.
    Anyhow, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

108. http://tinyurl.com/yy6hylu5 2 هفته قبل

What’s Taking place i’m new to this, I stumbled
    upon this I’ve discovered It absolutely helpful and it has
    helped me out loads. I’m hoping to give a contribution & aid other customers like its helped me.
    Great job.

109. http://tinyurl.com/y3xcxs24 2 هفته قبل

Hi there! This blog post couldn’t be written much better!
    Looking through this article reminds me of my previous roommate!

He constantly kept talking about this. I am going to forward this article to him.
    Pretty sure he’s going to have a very good read. Thanks for sharing!

110. Carmen 2 هفته قبل

Heya i am for the first time here. I came across this board and I to find It really
    helpful & it helped me out much. I hope to give one thing again and help others
    such as you aided me.

111. tinyurl.com 2 هفته قبل

Hello just wanted to give you a quick heads up and let you know a
    few of the pictures aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different browsers and both show the same outcome.

112. Dorine 2 هفته قبل

Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter
    and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.”
    She placed the shell to her ear and screamed.

There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!

113. Emil 2 هفته قبل

I’ve been exploring for a little for any high
    quality articles or blog posts on this sort of area .
    Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site.

Studying this info So i am happy to express that I have a very good uncanny feeling I found out exactly what I needed.

I such a lot without a doubt will make sure to do not forget this
    website and give it a glance regularly.

114. Mireya 2 هفته قبل

Hi! I understand this is sort of off-topic however I had
    to ask. Does operating a well-established website like yours take a lot of work?
    I am completely new to writing a blog but I do write in my journal everyday.
    I’d like to start a blog so I can share my own experience and feelings online.
    Please let me know if you have any kind of suggestions or tips
    for new aspiring blog owners. Thankyou!

115. http://tinyurl.com/y4ua5ak2 2 هفته قبل

Thanks for one’s marvelous posting! I truly enjoyed reading it, you might be a great
    author. I will make sure to bookmark your blog and definitely will come back down the road.
    I want to encourage yourself to continue your great work, have a nice weekend!

116. Piper 2 هفته قبل

You ought to be a part of a contest for one of the greatest websites online.
    I will highly recommend this blog!

117. tinyurl.com 2 هفته قبل

Its like you read my mind! You appear to know
    a lot about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is excellent blog.

A fantastic read. I’ll definitely be back.

118. Grupo Coral 2 هفته قبل

I do not know whether it’s just me or if everyone else encountering issues with your site.
    It looks like some of the written text on your content
    are running off the screen. Can someone else please
    provide feedback and let me know if this is happening to them too?
    This might be a issue with my internet browser because
    I’ve had this happen previously. Appreciate it

119. Carlos Eduardo Veiga Petrobras 2 هفته قبل

I think the admin of this web page is truly working hard in favor of
    his web page, for the reason that here every information is quality
    based material.

120. Pedro 2 هفته قبل

I want to to thank you for this fantastic read!!
    I absolutely enjoyed every little bit of it. I have got you book marked to check out new things you post…

121. Rodrigo Branco 2 هفته قبل

I think this is one of the so much important information for me.
    And i am glad studying your article. But want to remark on few basic
    things, The site taste is ideal, the articles is actually
    nice : D. Excellent process, cheers

122. Grupo Coral 2 هفته قبل

Thankfulness to my father who stated to me regarding this website, this blog is really remarkable.

123. Carlos Magno Nunes Barcelos 2 هفته قبل

It’s a pity you don’t have a donate button! I’d most
    certainly donate to this excellent blog!
    I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my
    Google account. I look forward to brand new updates
    and will share this website with my Facebook group.
    Talk soon!

124. Carlos Magno Nunes Barcelos 2 هفته قبل

We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your site offered us with valuable information to
    work on. You have done a formidable job and our whole community will be thankful to you.

125. Rodrigo Branco 2 هفته قبل

Thank you, I have just been searching for info about this subject for a while and yours
    is the greatest I have came upon till now. However, what in regards
    to the bottom line? Are you sure in regards
    to the source?

126. Leonardo Martins de Almeida 1 هفته قبل

Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back
    to your weblog? My blog site is in the exact same area of
    interest as yours and my visitors would truly benefit from a lot of the information you present here.
    Please let me know if this alright with you. Cheers!

127. hamilton dias de souza 1 هفته قبل

Hi there all, here every one is sharing these kinds of familiarity, therefore it’s fastidious to
    read this website, and I used to visit this website
    all the time.

128. Fernanda Tórtima 1 هفته قبل

Wow, incredible weblog layout! How long have you been running a blog for?
    you made blogging look easy. The total look of your site is magnificent, let
    alone the content material!

129. tinyurl.com 1 هفته قبل

What’s up, just wanted to tell you, I liked this blog post.

It was inspiring. Keep on posting!

130. Roslyn 1 هفته قبل

Amazing! Its truly amazing post, I have got much clear idea regarding from this piece of writing.

131. Grover 1 هفته قبل

Hey there! I understand this is sort of off-topic but
    I had to ask. Does running a well-established blog like yours require a
    large amount of work? I’m completely new to blogging but I do write in my diary
    on a daily basis. I’d like to start a blog so I can easily share my personal
    experience and views online. Please let me know if you have any suggestions
    or tips for new aspiring blog owners. Thankyou!

132. Garfield 1 هفته قبل

each time i used to read smaller articles which as well clear their motive,
    and that is also happening with this article which I am
    reading now.

133. tinyurl.com 1 هفته قبل

I visit day-to-day a few web pages and sites to read articles, however this
    website presents feature based articles.

134. Leandro Martins de Almeida 1 هفته قبل

These are really fantastic ideas in regarding blogging. You have touched some
    fastidious things here. Any way keep up wrinting.

135. Kristen 1 هفته قبل

Woah! I’m really enjoying the template/theme of this site. It’s simple, yet
    effective. A lot of times it’s very hard to get that “perfect balance” between superb usability and visual appeal.
    I must say you’ve done a great job with this. Also, the blog loads super fast for me on Safari.
    Outstanding Blog!

136. tinyurl.com 1 هفته قبل

Hello there! Do you know if they make any plugins to safeguard against
    hackers? I’m kinda paranoid about losing everything
    I’ve worked hard on. Any tips?

137. Mauro Pereira Martins cunhado 1 هفته قبل

Hi, i think that i saw you visited my blog thus i got here
    to go back the desire?.I am trying to find things to improve my website!I suppose its good enough to
    use a few of your concepts!!

138. Deborah Viaro 1 هفته قبل

I savour, lead to I discovered exactly what I used to be having a look for.
    You’ve ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day.
    Bye

139. Ismael 1 هفته قبل

Hello, I check your blogs daily. Your humoristic style is witty, keep
    it up!

140. reputação online 1 هفته قبل

Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other blogs?
    I have a blog centered on the same subjects you discuss and would
    love to have you share some stories/information. I know my readers would enjoy your work.
    If you are even remotely interested, feel free to send me an e
    mail.

141. Grupo Coral 1 هفته قبل

It’s the best time to make some plans for the longer term and it’s time to be
    happy. I’ve learn this post and if I could I wish
    to counsel you some attention-grabbing issues or
    advice. Maybe you can write subsequent articles relating to this
    article. I wish to learn even more issues about it!

142. http://tinyurl.com 1 هفته قبل

I think this is among the most vital info for me.
    And i’m glad reading your article. But should remark on few general
    things, The website style is ideal, the articles is really
    excellent : D. Good job, cheers

143. Elton 1 هفته قبل

When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that service?
    Thank you!

144. Bichara Previc 1 هفته قبل

Yes! Finally something about ig.

145. Andy 1 هفته قبل

You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something that I think
    I would never understand. It seems too complex
    and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to
    get the hang of it!

146. Lynne 1 هفته قبل

Why users still make use of to read news papers when in this technological
    world the whole thing is presented on web?

147. Alma 1 هفته قبل

I simply could not go away your web site before suggesting that
    I actually loved the usual information an individual supply to your guests?
    Is gonna be back steadily in order to investigate cross-check new posts

148. Tuyet 1 هفته قبل

Howdy! I simply wish to offer you a huge thumbs up for your excellent information you have got here on this
    post. I’ll be returning to your blog for
    more soon.

149. Carlos Magno Nunes Barcelos 1 هفته قبل

Heya! I’m at work browsing your blog from my new apple iphone!
    Just wanted to say I love reading through your
    blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

150. tinyurl.com 1 هفته قبل

Thank you, I have recently been looking for information about this subject for ages and
    yours is the best I have came upon till now. However, what
    concerning the conclusion? Are you sure concerning the source?

151. Trina 1 هفته قبل

Please let me know if you’re looking for a article author for your blog.

You have some really great articles and I believe I would be a
    good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to
    write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an email if interested. Kudos!

152. Leandro Martins de Almeida 1 هفته قبل

I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or weblog posts in this kind of space .
    Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this website.
    Studying this information So i’m satisfied to convey that I have a very excellent uncanny feeling I came upon exactly what I
    needed. I so much for sure will make certain to don?t overlook this website and
    give it a glance on a continuing basis.

153. tinyurl.com 1 هفته قبل

I’m more than happy to find this site. I wanted to thank you for your time for this fantastic read!!
    I definitely savored every little bit of it and I have you book-marked to check out new stuff on your site.

154. tinyurl.com 1 هفته قبل

This is my first time pay a quick visit at here and i am actually impressed to read all at single place.

155. Grupo Coral 1 هفته قبل

Thankfulness to my father who stated to me regarding this weblog, this
    weblog is actually amazing.

156. tinyurl.com 1 هفته قبل

I like the valuable information you supply on your articles.
    I will bookmark your blog and test again right here
    regularly. I’m rather sure I’ll be told many new stuff right right here!
    Best of luck for the next!

157. Julio 1 هفته قبل

Hi! I understand this is sort of off-topic however I needed to ask.
    Does managing a well-established website such as yours take a
    lot of work? I am completely new to writing a blog but I do write in my diary everyday.
    I’d like to start a blog so I can share my own experience and thoughts online.

Please let me know if you have any suggestions or tips for brand new aspiring
    blog owners. Thankyou!

158. Carlos Eduardo Veiga Petrobras 1 هفته قبل

Hi, I do believe this is a great blog. I stumbledupon it 😉 I may revisit yet again since I book-marked it.
    Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other
    people.

159. tinyurl.com 1 هفته قبل

Appreciate the recommendation. Will try it out.

160. Trisha 1 هفته قبل

you’re in point of fact a just right webmaster. The web site loading velocity is incredible.
    It seems that you’re doing any unique trick. Also, The contents are masterpiece.
    you’ve performed a fantastic process in this topic!

161. Mona 1 هفته قبل

I’ve learn several excellent stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you set to make such a great informative web site.

162. http://tinyurl.com 1 هفته قبل

I have read several just right stuff here. Certainly worth bookmarking for
    revisiting. I surprise how so much effort you set to make one of
    these wonderful informative web site.

163. Hermine 1 هفته قبل

I am actually glad to read this webpage posts which consists of lots of useful facts, thanks for providing such information.

164. Fausto 1 هفته قبل

Hi everyone, it’s my first pay a quick visit at this site, and piece
    of writing is really fruitful designed for me, keep up posting these articles or reviews.

165. Grupo Coral 1 هفته قبل

Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar
    one and i was just wondering if you get a lot of spam remarks?

If so how do you protect against it, any plugin or anything
    you can advise? I get so much lately it’s driving me mad so any help is very much appreciated.

166. tinyurl.com 1 هفته قبل

Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a lot.
    I hope to give something back and help others like you helped
    me.

167. http://bit.ly/ 1 هفته قبل

Greetings! Quick question that’s completely off topic. Do you
    know how to make your site mobile friendly?
    My weblog looks weird when viewing from my iphone.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve
    this problem. If you have any recommendations, please share.

Many thanks!

168. tinyurl.com 7 روز قبل

Quality articles or reviews is the main to interest the viewers to pay a quick visit the website, that’s what this web page
    is providing.

169. tinyurl.com 7 روز قبل

Do you have any video of that? I’d love to find out more details.

170. Bichara Previc 7 روز قبل

Hi there everyone, it’s my first visit at this site, and post is actually fruitful designed for me,
    keep up posting these types of articles or reviews.

171. Milagros 7 روز قبل

Its not my first time to go to see this website, i am browsing this site dailly
    and obtain pleasant facts from here all the time.

172. Lenore 7 روز قبل

Greetings from Carolina! I’m bored to tears at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break.
    I enjoy the info you present here and can’t wait to take a look when I get
    home. I’m surprised at how quick your blog loaded on my cell
    phone .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyhow, awesome blog!

173. tinyurl.com 6 روز قبل

Unquestionably believe that which you said.
    Your favorite justification appeared to be on the net the
    easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people think about worries
    that they plainly don’t know about. You managed to hit
    the nail upon the top and also defined out the whole
    thing without having side-effects , people can take
    a signal. Will probably be back to get more. Thanks

174. http://tinyurl.com/ 6 روز قبل

Hurrah, that’s what I was searching for, what a information! existing here at this web site,
    thanks admin of this web page.

175. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.

Your web site provided us with valuable info to work on. You’ve done a formidable job and
    our whole community will be thankful to you.

176. tinyurl.com 6 روز قبل

I needed to thank you for this good read!! I absolutely
    enjoyed every little bit of it. I have you bookmarked to look at new things
    you post…

177. Jimmy 6 روز قبل

Right now it looks like BlogEngine is the best blogging platform available
    right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

178. tinyurl.com 6 روز قبل

Thanks , I have just been searching for info about
    this subject for ages and yours is the greatest I have discovered till
    now. But, what concerning the conclusion? Are you sure
    concerning the source?

179. http://tinyurl.com/y27n4qg3 6 روز قبل

Wow, that’s what I was seeking for, what a material! present here at this webpage, thanks admin of this web page.

180. Fernanda Lara Tórtima 6 روز قبل

Hi there! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through some of
    the post I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely
    happy I found it and I’ll be book-marking and checking back often!

181. Jetta 5 روز قبل

Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements would really make my
    blog jump out. Please let me know where you got
    your design. Thank you

182. tinyurl.com 5 روز قبل

Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I
    was wanting to know your situation; many of us have developed some nice methods and we are looking to exchange techniques with other folks,
    please shoot me an email if interested.

183. tinyurl.com 5 روز قبل

I just like the helpful information you provide for your articles.
    I’ll bookmark your blog and test once more here
    frequently. I’m relatively sure I’ll learn many new stuff proper right here!
    Good luck for the next!

184. http://tinyurl.com/yyw46pwd 5 روز قبل

Howdy just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem
    to be running off the screen in Internet explorer. I’m
    not sure if this is a formatting issue or something to do with internet
    browser compatibility but I thought I’d post to let you know.
    The design and style look great though! Hope you get the issue resolved soon. Kudos

185. Fernanda Lara Tórtima 5 روز قبل

You’re so cool! I do not suppose I’ve truly read anything like this before.
    So wonderful to find somebody with some genuine thoughts on this subject.

Seriously.. thank you for starting this up. This site is something
    that’s needed on the internet, someone with a bit of originality!

186. tinyurl.com 5 روز قبل

I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

187. tinyurl.com 5 روز قبل

I know this web site gives quality based articles or reviews and other material, is there any other site
    which presents these kinds of things in quality?

188. http://tinyurl.com 5 روز قبل

I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be delivering
    the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case
    you shield this increase.

189. Margarita 4 روز قبل

It is not my first time to pay a quick visit this site, i am browsing this web
    site dailly and obtain fastidious facts from here
    everyday.

190. Bichara Previc 4 روز قبل

Hello! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
    There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Cheers

191. Tyree 4 روز قبل

This is really interesting, You’re a very skilled blogger.

I have joined your rss feed and look forward to seeking
    more of your fantastic post. Also, I have shared your site in my social networks!

192. http://tinyurl.com 4 روز قبل

This is my first time go to see at here and i am really happy to read everthing at one place.

193. tinyurl.com 3 روز قبل

Amazing blog! Is your theme custom made or did you download
    it from somewhere? A theme like yours with a few simple
    tweeks would really make my blog stand out. Please let me
    know where you got your theme. Many thanks

194. best pron 3 روز قبل

KuzE9p There as a bundle to know about this. You made good points also.

195. http://tinyurl.com/ 3 روز قبل

For the reason that the admin of this web site is
    working, no question very soon it will be renowned, due to its quality contents.

196. http://tinyurl.com 3 روز قبل

Hello it’s me, I am also visiting this web site daily, this website is truly nice and the
    viewers are genuinely sharing good thoughts.

197. tinyurl.com 3 روز قبل

I’d like to find out more? I’d care to find out some additional information.

198. Grupo Coral 2 روز قبل

Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and
    gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed.

There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I
    had to tell someone!

199. Greetings from Los angeles! I’m bored at work so I decided to browse your website on my
    iphone during lunch break. I enjoy the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, great site!

200. Rene 1 روز قبل

This is really interesting, You’re a very skilled blogger.
    I have joined your feed and look forward to seeking more
    of your magnificent post. Also, I have shared your web
    site in my social networks!

201. minecraft 8 ساعت قبل

This is really interesting, You are a very skilled blogger.

I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more
    of your great post. Also, I’ve shared your website in my social
    networks!

202. http://tinyurl.com/ 5 ساعت قبل

Hello just wanted to give you a brief heads up and let you
    know a few of the pictures aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue.

I’ve tried it in two different web browsers
    and both show the same results.

پاسخ

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

در حال ارسال