جهش ژنوم انسان در ۲ میلیون سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد!

مجله تفریحی سرگرمی دخترونه

سر راجر پنروز فیزیکدان بزرگ انگلیسی اظهار داشت که مغز انسان پیچیده تر از کهکشان راه شیری است. چرا ما تنها گونه ای هستیم که برای دستیابی به توانایی اختراع رادیو، کاوش اعماق کیهان با تلسکوپ فضایی هابل یا کشف امواج گرانشی حاصل از برخورد سیاهچاله ها در کهکشانی دور دست تکامل یافته ایم؟

مغز سوم انسان,قشر مغز

جهش ژنوم انسان در ۲ میلیون سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد

در طول فرگشت، ژنوم انسان دستخوش تغییرات اساسی شده است که مبنای توسعه ناحیه ویژه ای از مغز به نام نوقِشر یا نئوکورتکس (neocortex)– لایه نازک و خاکستری و بیرونی مغز سر- به حساب می آید. این ناحیه مسؤلیت عملکردهای شناختی نظیر گفتار و تفکر را بر عهده دارد. ویلاند هاتنر از موسسه ماکس پلانک اینطور می گوید: « این تغییر در مقیاس ژنومی کوچک بنظر می رسد اما پیامدهای فرگشتی و کارکردی آن حائز اهمیت فراوانی می باشد، یک جانشینی ساده که تکامل اندازه مغز را در پی داشته و زمینه ساز خاص شدن انسان ها گردیده است.»

نو قشر مغز واژه ای لاتین به نام “پوستۀ جدید”، مغز سوم انسان به لحاظ فرگشت محسوب می شود که قضاوت و دیدگاه های ما را نسبت به خوب و بد ممکن می سازد. خلاقیت و نوآوری و حس ما نسبت به خودمان نیز ریشه‌ در این ناحیه از مغز دارند. به نوشته ی کارل سیگن در مستند کیهان، نو قشر مغز جایی است که در آن ماده به آگاهی تبدیل می شود. این ناحیه بیش از دو سوم جرم مغز ما را به خودش اختصاص می دهد. قدرت شهودگری، درون یابی و تحلیل انتقادی به کمک نو قشر مغز صورت می گیرد. قابلیت خواندن و نوشتن، برخورداری از ایده ها و نوآوری ها، آهنگسازی یا انجام محاسبات ریاضی به این ناحیه از مغز مربوط می شوند. همین باعث تمایز انسان با سایر موجودات می گردد. پیشرفت و تمدن محصول قشر مخ (پوسته مغزی) است.

هاتنر، مدیر و رهبر گروه موسسه تحقیقاتی سلولی، مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک به همراه تیمش به تازگی نشان دادند که ژن ARGHAP11B نقش کلیدی در تنظیم و تعدیل اندازه مغز دارد. سوانت پابو از موسسه انسان شناسی فرگشتی ماکس پلانک لایپزیک نشان داد که این ژن فقط در انسان ها و نزدیک ترین خویشاوندان ما یعنی نئاندرتال ها و انسان های دنیسووا یافت می شود، اما نه در شامپانزه ها. علاوه براین، ژن ARHGAP11B باعث افزایش تعداد مشخصی از سلول های بنیادی مغز به نام نمونه‌های پایه می شوند که در انبساط نو قشر مغز موثر اند.

جهش ژنوم انسان,ژنوم انسان

در اثر رونوشت برداری نسبی ژن ویژه انسان منجر به نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان ها مصادف شد

ژن ویژه انسان ARHGAP11B در اثر رونوشت برداری نسبی از ژن ARHGAP11A در حدود پنج میلیون سال پیش پدید آمد که این رویداد با فرگشت منجر به نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان های امروزی مصادف بود. بعدها شامپانزه ها در ادامه ی فرگشت ظهور یافتند. با این حال، جهش بزرگ در انبساط نو قشر مغز بعدها آغاز شد، یعنی در حدود دو میلیون سال قبل. این موضوع باعث شگفتی پژوهشگران شده که ژن ARHGAP11B چگونه می تواند نقشی کلیدی در افزایش اندازه نو قشر مغز ایفا کند.

ویژگی های بسیاری را به ARHGAP11B نسبت می دهند که منحصربفرد شدن آن را در پی دارد. این ژن نه تنها مختص انسان است، بلکه پروتئین رمزگذاری شده توسط این ژن حاوی زنجیره ای از ۴۷ آمینو اسید میباشد که فقط در انسان یافت می شود. نبود ۵۵ نوکلئوتید در RNA پیام رسان ARHGAP11B دلیل ویژگی منحصر بفرد فوق می باشد. ویلاند هاتنر و مارتا فلوریو، دانشجوی مقطع دکتری در گروه هاتنر ابتدا به این فکر افتادند که نبود این ۵۵ نوکلئوتید به زمانی بر می گردد که ژن ARHGAP11B از طریق رونوشت ژنی در حدود پنج میلیون سال پیش به وجود آمد.

این اتفاق اختلاف نظراتی را در پی داشته است. اما محققان بطرز شگفت انگیزی دریافتند که تعداد ۵۵ نوکلئوتید در دی ان ای ARHGAP11B وجود دارد و تنها زمانی شاهد از بین رفتن این تعداد هستیم که RNA پیام رسان ARHGAP11B تولید شود. جانشینی C به جای G در ژن ARHGAP12B عاملی محرک برای وقوع آن محسوب می شود. با توجه به این که ژنوم انسان از بیش از سه میلیارد جفت باز تشکیل یافته است، تولید RNA در این مورد تغییر ناچیزی به شمار می‌رود.

جهش تک نقطه ای, پیدایش زمان و فضا

جهش تک نقطه ای را می توان یافته ای قابل توجه به شمار آورد

با وجود این، پیامدها اصلا ناچیز و قابل اغماض نیستند. همین جهش به حذف ۵۵ نوکلئوتید از RNA پیام رسان ARHGAP11B ختم می شود و سرانجام، ۴۷ آمینو اسید در پروتئین ARHGAP11B شکل می گیرد که مختص انسان است. با این شرایط، بر فراوانی نمونه‌های بازی افزوده خواهد شد. جانشینی باز C به جای G در ARHGAP11B احتمالا بسیار دیرتر از زمانی رخ داد که این ژن در حدود پنج میلیون سال پیش شکل گرفت. محققان در درصدد مطالعه اهمیت جانشینی بازی به لحاظ کارکرد پروتئین ARHGAP11B بر آمدند. آنان در نهایت نسخه اجدادی ژن ARHGAP11B را بدون جانشینی حتی یک جفت باز، بازسازی کردند؛ همچنانکه ژن فوق در حدود پنج میلی ون سال پیش ایجاد شد. در صورت بیان این ژن در موش ها، پروتئین اجدادی ARHGAP11B به افزایش تعداد نمونه های بازی ختم نشد.

جهش تک نقطه ای را که زمینه ساز انبساط نو قشر مغز شده باشد را می توان یافته ای قابل توجه به شمار آورد. جهش های نقطه‌ای رویدادی نادر نیستند، اما در مورد ARHGAP11B می توان به این نکته اشاره کرد که مزایای آن بر فرگشت انسان تاثیر نهاده است. ریچـارد داوکـیـنز، زیست شناس فرگشتی مشهور دانشگاه آکسفورد با بررسی موشکافانه ظهور حیات در زمین و فرآیند فرگشتی اینطور می نگارد: جهان می توانست به سادگی عاری از حیات و موجودات زنده باقی بماند، مثل گرد و غبار پراکنده انفجار کیهانی که باعث پیدایش زمان و فضا گردید. اینکه حیات از هیچ تکامل یافت، حدود ۱۰ میلیارد سال بعد از شکل گیری جهان از عدم، موضوعی سرگیجه آور است و به زبان آوردن کلماتی برای توصیف آن از دیدگاه من دیوانگی است. و البته این پایان کار نیست. نه تنها فرگشت به وقوع پیوست بلکه موجوداتی را هم با خود آورد که از قابلیت درک فرآیند های وقوع آن برخوردارند.

منبع:  bigbangpage.com- dailygalaxy.com

مجلهتفریحیسرگرمیدخترونه

۴۵ دیدگاه
  1. cheap acting schools nyc 2 ماه قبل

۹٫ UCLA School of Theater, Movie, and Television.

2. This is what Method Actors name ‘sense reminiscence’.

3. Brayden 2 ماه قبل

۹٫ UCLA School of Theater, Movie, and Television.

4. Rudolf 3 هفته قبل

Licensed Monetary Planner Board of Standards Inc.

5. Investments in most securities involve risks.

6. Certified Financial Planner Board of Standards Inc.

7. Henry 2 هفته قبل

Investor researches stocks, bonds, and so forth.

8. financial advisor magazine 2 هفته قبل

Investor researches shares, bonds, etc.

9. Chloe 2 هفته قبل

Certified Monetary Planner Board of Requirements Inc.

10. Bradly 2 هفته قبل

With investing, your capital is at risk.

11. Wilton 2 هفته قبل

Certified Financial Planner Board of Standards Inc.

12. Phillip 2 هفته قبل

With investing, your capital is in danger.

13. http://www.wurenqu.net 2 هفته قبل

Certified Financial Planner Board of Requirements Inc.

14. Gaye 2 هفته قبل

With investing, your capital is at risk.

15. Olga 2 هفته قبل

Certified Financial Planner Board of Requirements Inc.

16. http://soc-human.kz 2 هفته قبل

Certified Financial Planner Board of Standards Inc.

17. Licensed Monetary Planner Board of Requirements Inc.

18. Marta 2 هفته قبل

Investments in most securities involve dangers.

19. Caren 1 هفته قبل

Certified Monetary Planner Board of Requirements Inc.

20. whitepages 1 هفته قبل

Do you have any video of that? I’d care to find out some additional information.

21. whitepages 1 هفته قبل

My spouse and I absolutely love your blog
    and find many of your post’s to be exactly what I’m looking for.
    Do you offer guest writers to write content in your case?

I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a lot of the subjects you write related to
    here. Again, awesome website!

22. whitepages 1 هفته قبل

Nice post. I used to be checking constantly this blog and
    I’m impressed! Extremely helpful information particularly the closing section :
    ) I handle such information a lot. I used to be seeking this certain info for a very long
    time. Thank you and good luck.

23. whitepages 1 هفته قبل

Hello, i think that i noticed you visited my blog so i
    came to go back the prefer?.I’m trying to find things to enhance my site!I suppose its good enough to make use of a few of your concepts!!

24. 5.gp 7 روز قبل

Hello terrific blog! Does running a blog like this require a massive amount work?
    I’ve very little understanding of coding however I was hoping to start my own blog soon. Anyways, if you have any ideas or tips for new blog owners please share.

I understand this is off topic nevertheless I just had to ask.

Kudos!

25. whitepages 7 روز قبل

Useful information. Lucky me I discovered your site accidentally, and I am stunned
    why this coincidence didn’t happened earlier!
    I bookmarked it.

26. whitepages 6 روز قبل

I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material stylish.

nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering
    the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the
    same nearly a lot often inside case you shield this increase.

27. whitepages 6 روز قبل

When I initially commented I appear to have clicked on the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a
    comment is added I get four emails with the exact same comment.
    Perhaps there is a way you are able to remove me
    from that service? Thanks a lot!

28. tvtower.ru 6 روز قبل

After looking at a number of the blog posts on your web page,
    I really like your way of blogging. I bookmarked it
    to my bookmark site list and will be checking
    back in the near future. Take a look at my website too and tell me how you feel.

29. www.onetouchasia.com 5 روز قبل

I have read some good stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
    I wonder how so much effort you place to create this
    sort of magnificent informative website.

30. www.gorod-volgograd.ru 5 روز قبل

My family members always say that I am killing my time here at net, however I know I am getting familiarity all the time by reading thes good posts.

31. whitepages 5 روز قبل

Hiya very nice website!! Guy .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your website and
    take the feeds additionally? I’m happy to find a lot of useful information right here in the publish,
    we need develop extra strategies in this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

32. whitepages 5 روز قبل

Greetings! Very useful advice within this post!
    It’s the little changes that produce the greatest changes.
    Many thanks for sharing!

33. whitepages 4 روز قبل

I have fun with, lead to I found exactly what I
    used to be taking a look for. You’ve ended my four day lengthy
    hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

34. whitepages 4 روز قبل

Very nice post. I simply stumbled upon your weblog and wished to mention that
    I’ve truly enjoyed browsing your blog posts. In any case I’ll be subscribing
    for your feed and I hope you write again soon!

35. whitepages 4 روز قبل

Howdy! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my old room mate!
    He always kept chatting about this. I will forward this article to him.
    Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

36. windows.podnova.com 4 روز قبل

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog
    that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

37. sfwater.org 4 روز قبل

There’s certainly a lot to know about this topic. I really like all of the points you’ve made.

38. whitepages 3 روز قبل

Hello! This is my first visit to your blog!
    We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community
    in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a wonderful job!

39. whitepages 3 روز قبل

When someone writes an piece of writing he/she maintains the plan of a user
    in his/her mind that how a user can know it. So that’s why this paragraph is amazing.

Thanks!

40. whitepages 3 روز قبل

I pay a visit day-to-day a few web sites and
    blogs to read articles, but this webpage gives feature
    based posts.

41. www.vinteger.com 3 روز قبل

Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is fundamental and all. However imagine if you added some great
    images or video clips to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with images and videos, this
    site could certainly be one of the best in its field.
    Fantastic blog!

42. whitepages 3 روز قبل

Since the admin of this web page is working, no hesitation very shortly it will be famous, due to its feature contents.

43. arenda161.com 3 روز قبل

Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide
    credit and sources back to your website? My blog site is in the exact same niche as yours and
    my users would genuinely benefit from a lot of
    the information you present here. Please let me know if this ok with you.
    Thanks a lot!

44. Asking questions are truly pleasant thing if you are not understanding something entirely, however this post gives fastidious understanding
    yet.

45. whitepages 3 روز قبل

What a material of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge on the topic of unpredicted
    feelings.

پاسخ

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

در حال ارسال