صفحه اصلی > ویدئو : آیا گونه‌ی انسان با سفر به نزدیک‌ترین ستاره تغییر خواهد کرد؟ (زیرنویس فارسی)

آیا گونه‌ی انسان با سفر به نزدیک‌ترین ستاره تغییر خواهد کرد؟ (زیرنویس فارسی)

یکی از گزینه‌های احتمالی سفر انسان به اعماق فضا، سیاره‌ای فراخورشیدی است که دور نزدیک‌ترین ستاره یعنی پروکسیما قنطورس می‌گردد اما خطرات بسیاری در این مسیر پیش روی بشر خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶ بود که دانشمندان وجود یک سیاره‌ی فراخورشیدی را اطراف ستاره‌ی معروف «پروکسیما قنطورس» (Proxima Centauri) تأیید کردند. این ستاره با فاصله‌ی کمی بیش از ۴ سال نوری نزدیک‌ترین ستاره به زمین محسوب می‌شود.

سیاره‌ی تازه کشف شده که «پروکسیما قنطورس بی» (Proxima Centauri b) نام گرفت، شبیه به زمین است و در محدوده‌ی مناسبی هم نسبت به ستاره‌ی مادر خود قرار دارد که امکان سکونت در آن وجود خواهد داشت. این کشف و فاصله‌ی نزدیک آن نسبت به دیگر اجرام، به اندازه‌ی کافی جذاب است که بشر به عنوان یکی از مقاصد سفرهای فضایی به آن فکر کند.

بررسی دقیق‌تر امکان سفر به سیاره‌ی پروکسیما قنطورس بی توسط ناسا اما خطرهایی که می‌تواند برای مسافران داشته باشد را مطرح می‌کند. حتی در صورت سفر به این سیاره تا پایان قرن، حضور و سکونت در آنجا برای گونه‌ی انسان خطرهایی به همراه خواهد داشت که تطبیق با آن‌ها می‌تواند روند تکامل انسان خردمند را تغییر دهد و به شکل‌گیری گونه‌ای تازه بینجامد.

گونه‌ای که خود را با زیست در شرایط سخت و دارای تشعشع و حتی زندگی در شرایط کم‌نور زیر زمین تطبیق داده است. در همین حال چند سال نوری آن سوتر، روی سیاره‌ی زمین، گونه‌ی انسان به شیوه‌ی متفاوتی تکامل پیدا می‌کند و دارای مغز کارآمدتر با قابلیت‌های ارتباطی بهتر برای بهره‌گیری از فناوری خواهد بود و نیاز او به توانمندی‌های بدنی کاهش می‌یابد.

این ویدیو از Science Channel به بررسی حضور انسان در سیاره‌ی پروکسیما قنطورس بی می‌پردازد و منابع و شرایط حضور در آن را از زاویه‌های گوناگون بررسی و با شرایط سکونت بشر روی زمین مقایسه می‌کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سطح پروکسیما قنطورس بی (Credit: Kornmesser, ESO)

طراحی وبسایت، تولید محتوا و سئو به همراه کلی پیشنهاد و ایده برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ.

دیدگاهتان را بنویسید